-
- پژوهشی توسط تاریگان (۲۰۰۵) با موضوع “رابطه بین همسویی اولویت های استراتژیک و اثر آن بر عملکرد تولید” صورت گرفته است. این پژوهش به بررسی ادراک مدیران ارشد و مدیران تولید از اولویت های استراتژیک و اثر آن بر عملکرد در ۸۴ شرکت اندونزی پرداخته است. هدف این پژوهش، اهمیت این موضوع است که مدیران ارشد و مدیران تولید بایستی از اولیت های استراتژیک شناخت مناسبی داشته باشند. فرضیهها بر اساس هماهنگی بین اولویتهای استراتژیک و عملکرد سنجیده شدهاند. این پژوهش به این نتیجه رسیده است که همسویی بین اولویتها رابطه مثبتی با عملکرد تولید دارد.
-
- پیرامون اثر زنجیره تامین بر عملکرد کسب و کار، پژوهشی با عنوان “اثر قابلیتهای مدیریت زنجیره تامین بر عملکرد کسب و کار” توسط تریسی (۲۰۰۵) انجام شد. هدف پژوهش ارزیابی اثر مدیریت زنجیره تامین بر عملکرد کسب و کار بوده است به نحوی که بررسی نماید چه درجهای از مشتری مداری در مدیریت زنجیره تامین، جایگاه رقابتی و عملکرد کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های غرب امریکا بوده اند که قسمت عمده پرسشنامهها به صورت پست و تلفن جمع آوری شد. این پژوهش دریافت که رابطه مثبت و معناداری بین قابلیتهای مدیریت زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار (ارزش درک شده توسط مشتری، وفاداری مشتری، عملکرد بازار و عملکرد مالی) وجود دارد.
-
- در پژوهشی که توسط یی و همکاران (۲۰۰۱) با موضوع انعطافپذیری زنجیره تامین در یک محیط نامطمئن انجام شد، هدف ارزیابی این موضوع بوده است که استراتژیهای انعطافپذیر متناسب با زنجیره تامین نتیجه تغییرات در محیط نامطمئن است. این پژوهش به صورت مطالعه موردی در پنج شرکت فعال در صنایع نساجی چین انجام شد. این پژوهش در نهایت به این نتیجه رسید که یک زنجیره تامین غیر قابل پیشبینی نامطمئن میتواند نتیجه عوامل متعدد درونی و بیرونی باشد که محیط متغیر یکی از این عوامل تاثیرگذار میباشد.
-
- در پژوهشی دیگر که با عنوان “اولویت های رقابتی ساخت و اثر آن بر تولید” توسط نوبل (۱۹۹۷)، صورت گرفت، هدف بررسی انتخاب اولویتهای رقابتی بر تولید بوده است. این پژوهش بین ۵۶۱ شرکت مطرح در سطح جهان صورت گرفته است و بنابرین ارزیابی مناسبی از تئوری صورت داده است. این پژوهش به این نتیجه رسیده است که استراتژیهای انتخاب اولویتهای رقابتی در شرکتهای تولیدی با حجم بالای تولید نسبت به شرکتهای با تولید حجم کم، حاصل رابطه و اثرگذاری تعداد بیشتری از عوامل است.
۲-۶- جمع بندی
این پژوهش نشان دهنده اولین تحقیق تجربی درمورد رابطه بین شرایط محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار در شهرک های صنعتی سمنان میباشد. یافته های این مطالعه مفهوم گسترده تر و عمیق تر از مطالعات قبلی است که مبتنی بر تجزیه و تحلیل نظری بوده، و یا در اندازه نمونه کوچکتر یا مطالعات موردی بوده اند. علاوه بر این، از آنجا که یافته ها یک روش مدون و شفاف به وجود آورده است، بنابرین، می توان این مطالعات را به دیگر شرکت ها و بخش های بازار منتقل کرد. همچنین در پژوهش های گذشته اثر همزمان سه متغیر ساختار زنجیره تامین، انتخاب اولویتهای رقابتی و مشخصه های محیطی کسب و کار بر عملکرد لحاظ نشده است که این پژوهش به تاثیرهمسویی بین این متغیرها بر عملکرد پرداخته است.
این مطالعه به منظور بررسی تجربی همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار، انتخاب اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکت های قطعه ساز خودرو شهرکهای صنعتی سمنان انجام پذیرفته است. به طور خاص، تلاش برای مدرکی دال اینکه آیا هم ترازی و یا تناسب بین شرایط محیط کسب و کار، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین وجود دارد، و اینکه آیا این منجر به عملکرد کسب و کار برتر است، صورت گرفته است.
با توجه به تحقیقات صورت گرفته، سازمانها جهت بقا باید عملکرد خود را مدیریت نمایند و این مدیریت عملکرد با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی انجام میشود. محیط کسب و کار تهدید و فرصتهایی را برای شرکتها ایجاد میکند. بنابرین در انتخاب استراتژی های شرکت، از جمله انتخاب اولویتهای رقابتی، محیط نقش تعیین کنندهای دارد. همچنین، در طراحی زنجیره تامین توجه سازمانها به زنجیره تامینی است که با استراتژی های رقابتی و محیط کسب و کارشان تطابق داشته باشد. بر این اساس، تینگ چی و همکاران (۲۰۰۹)، در پژوهشی که بین ۵۰۹ شرکت صنعت نساجی و پوشاک در ایالات متحده انجام دادند، دریافتند شرکتهایی که عملکرد بالا دارند، بین عملکرد کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامینشان، رابطه وجود دارد، بعبارتی از همسویی استراتژیک برخوردار میباشند. همچنین، شرکتهایی که عملکرد پایین دارند، بین عملکرد کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامینشان رابطهای وجود ندارد (عدم وجود همسویی استراتژیک). از این رو، در این پژوهش سعی گردیده، که با اقتباس از این مدل، اثر همسویی استراتژیک بر عملکرد کسب و کار در شرکتهای قطعه ساز خودرو استان سمنان بررسی شود.
در این پژوهش چهار بعد برای محیط در نظر گرفته شدهاست : تنوع، پیچیدگی، پویایی و بخشندگی؛ که از پژوهش های مینتزبرگ (۱۹۷۹)، دس و برد (۱۹۸۴) استخراج شده است. این موارد اصلیترین ابعاد برای محیط کسب و کار با توجه به تصمیمگیری استراتژیک میباشند. ساختار زنجیره تامین شامل سه نوع میباشد: ناب، چابک و ناب-چابک. اولویتهای رقابتی شامل هزینه، کیفیت، کارایی تحویل (قابلیت اطمینان و سرعت) و انعطافپذیری میباشد.
پژوهش حاضر، در صدد ارائه یک چارچوب مفهومی میباشد، که به طور جامع ارتباط همه مؤلفههای ذکر شده را بررسی نماید.
مشخصه های محیطی کسب و کار
پویایی
پیچیدگی
تنوع
حمایت
اولویت های رقابتی
هزینه
کیفیت
زمان
انعطاف پذیری
ساختار زنجیره تامین
H1
عملکرد کسب و کار شرکت
همسویی استراتژیک
شکل ۲-۵ – مدل تئوری پژوهش با اقتباس از مدل تینگ چی و همکاران (۲۰۰۹)
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
این بخش شیوه ارزیابی از مدیران ارشد صنعت قطعهسازی شهرکهای صنعتی استان سمنان برای بررسی وجود رابطه بین مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویتهای رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار را توضیح میدهد.
توضیح مختصری از شرکتکنندگان مورد هدف، فرایند توسعه ابزاری، تعریف هریک از ساختارها و مقیاسی که برای محاسبه آن ها استفاده شد، در این فصل بیان می شود. توضیح جامعی پیرامون نحوه جمع آوری و فرایند تحلیل داده ها نیز بیان شدهاست.
۳-۱- روش تحقیق