روشهای آماری
- آمار توصیفی: از روشهای محاسبه میانگین، واریانس، انحراف معیار و استفاده از جدول تلخیص و طبقهبندی و نمودارهای گرافیکی (نمودارهای میلهای، خطی، هیستوگرام و…)
روشهای تحلیل پیشفرضها:
-
-
- برای ارزیابی نرمال بودن توزیع X ها و توزیع Y (متغیرهای مستقل و وابسته) از آزمون کلموگوروف- اسمیرنوف (KS) استفاده شده است.
-
-
- برای انتخاب بین روشهای داده های تابلویی و داده های تلفیقی، از آزمون F لیمر استفاده شده است.
-
- از آماره آزمون هاسمن برای تشخیص ثابت یا تصادفی بودن تفاوتهای واحدهای مقطعی استفاده شده است.
-
- برای بررسی و کشف ناهمسانی واریانسها از آزمون وایت استفاده شده است.
- برای آزمون استقلال خطاها یا عدم وجود خودهمبستگی بین متغیرهای مستقل از آزمون دوربین-واتسون استفاده شده است.
-
- برای تحلیل روابط بین متغیرها از روش رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است.
- برای تعمیم پارامترها به جامعه موردنظر در مدل و جهت تعیین روابط از آماره t و آماره F استفاده شده است.
مدل تحقیق
مدل مفهومی تحقیق
مدل ریاضی تحقیق
Y =f()
تعریف متغیرها
-
- : همزمانی قیمت
-
- : محتوای اطلاعاتی بازار
-
- : عمق بازار
-
- : حجم بازار
-
- : اندازه شرکت
- : روند کلی بازار
نحوه اندازهگیری متغیرها
- : همزمانی قیمت: برای سنجش همزمانی قیمت از مدل پیوتروسکی و رولستون (۲۰۰۴)) تبعیت میکنیم:
Y=log(
R2 فوق، در معادله ضریب تعیین حاصل از تغییرات دو عامل، بازده ماهانه بازار و صنعت در یک
سال مالی و تأثیر آن بر بازده ماهانه سهام شرکت است.
R i t.t =α+β R M t.t + ¥ R I t.t +€
R i t.t: بازده سهام شرکت
R M t.t: بازده بازار شرکت
:R I t.t بازده صنعت شرکت
معادله فوق را برای دوره ۱۲ ماهه در هرسال برآورد میکنیم. در معادله فوق R2 به عنوان مقیاسی برای سنجش همزمانی قیمت عمل میکند.
- : محتوای اطلاعاتی بازار
در این پژوهش، بازده سهام شرکتها به عنوان شاخص محتوای اطلاعاتی بازار، متغیر وابسته میباشد که برای محاسبه آن از رابطه زیر استفاده شده است:
که در این رابطه:
: بازده سهام شرکت اصلی
: درصد کل افزایش سرمایه
قیمت سهام در پایان دوره
قیمت سهام در ابتدای دوره
DPS : سود تقسیمی هر سهم
: درصد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حل شده
۱۰۰۰ : قیمت اسمی هر سهم
- : عمق بازار(Breadth):
A/UD/U۱۰۰
که در آن:
تعداد شرکتهای با قیمتهای افزایشی:A
تعداد شرکتهای با قیمتهای کاهشی 😀
تعداد شرکتهای با قیمت ثابت:U
- : حجم بازار:
% BVB BVL / BVB
که در آن:
BVL: حجم معاملات آخر ماه جاری
BVB: حجم معاملات آخر ماه قبل
- : اندازه شرکت (Size)
% N EP
N: تعداد کل سهام شرکت
EP: قیمت پایانی سهام
- : روند بازار(Trend)
P TI *Q TI /P T0*Q T0)*100
که در آن:
P TI: قیمت سهم در بازار در زمان حال
P T0: قیمت سهم در بازار در زمان پایه
Q TI: تعداد سهام در زمان حال
Q T0: تعداد سهام در زمان پایه
-
-
-
- دستهبندی متغیرها
-
-
-
- Y= متغیر وابسته
-
- = متغیر مستقل
-
- = متغیر مستقل
-
- = متغیر مستقل
- = متغیر مستقل
رابطه بین متغیرها:
رابطه خطی
+ + Y =α +
اندازهگیری رابطه
Y = از طریق برآورد رگرسیون n متغیره با برآورد پارامترهای α و ۱βو ۲β و۳β و۴β تخمین زدهشده است.
نرمافزارها
پس از جمع آوری اطلاعات مربوطه از نرمافزار صفحه گسترده اکسل، جهت طبقهبندی اطلاعات و محاسبه متغیرها استفاده میگردد و درنهایت از نرمافزار SPSS که برای تجزیهو تحلیل آمار توصیفی، نرمال بودن داده ها، نرمال بودن خطاها و بررسی استقلال خطی متغیرهای مستقل و از نرمافزار Eviews که برای آزمونهای لیمر، هاسمن، بررسی همسانی واریانسها و آزمون فرضیات مورداستفاده قرار میگیرند برای تجزیهو تحلیل داده ها استفاده شده است.
-
- -salminin ↑
-
- Epps,1976 ↑
-
- Harris,1993 ↑
-
- Leigh, et al,2005 ↑
-
- Gerald Apel, 2007 ↑
-
- Gordon ↑
-
- Ashelist ↑
-
- Collopy, et al, 2003 ↑
-
- Roll ↑
-
- occasional Frenzy ↑
-
- Roll, R. 1988 ↑
-
- Fernandes, N. And Ferreira, 2008 ↑
-
- Chan, S. Gul, F.A. and Zhou J. 2008 ↑
-
- -Klark ↑
-
- -Newyork Stock Exchange ↑
-
- -B80 Rule ↑
-
- -EMH ↑
-
- -Henryk et al ↑
-
- -Warsaw Stock Exchangr ↑
-
- -Klark ↑
-
- -Mixture of Distribution Hypothesis ↑
-
- -Copeland ↑
-
- -Blume et al ↑
-
- -Suominen ↑
-
- ۱-Botoor,1968 ↑
-
- ۱- May,1971 ↑
-
- ۲-Hagreman,1982 ↑
-
- ۳- over the counter (otc) ↑
-
- McLaughlin et all,1967 ↑
-
- Lev & Thiagrajan,1993 ↑
-
- Han Vang,1998 ↑
-
- -Sloan et all,2000 ↑
-
- -Volch & Riter,2002,p25 ↑
-
- Johamatson,2002 ↑
-
- -Doogar,2003,p55 ↑
-
- -Gauo et all, 2004,p23 ↑
-
- Konan Chan,2006 ↑