جدول شماره ۳- ۱: تعداد پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
نوع استخدام
نام بیمارستان
رسمی
پیمانی
کل پرسنل
شهید دکتر بهشتی
۶۱
۲۲۱
۲۸۲
متینی
۱۱
۸
۱۹
نقوی
۱۰
۴
۱۴
کارگرنژاد
۱۵
۲۰
۳۵
سید الشهداء
۲۲
۲۰
۴۲
جمع
۱۱۹
۲۷۳
۳۹۲
۳- ۷- نمونه آماری و روش نمونه گیری
برای انتخاب نمونه از میان کارکنان ابتدا اطلاعات مربوط به تعداد پرستاران را از هر بیمارستان به طور جداگانه به دست آوردیم. سپس با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری از جامعه محدود، تعداد نمونه مورد نیاز از بیمارستان ها را تعیین کردیم. و در آخر با بهره گرفتن از نسبت، سهم هر یک از بیمارستان ها را در تعداد نمونه و تقسیم پرسشنامه مشخص کردیم. فرمول نمونه گیری جهت به دست آوردن نمونه آماری به شرح زیر است :
تعداد نمونه به دست آمده که در واقع بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده به دست آمده است ۱۹۴ میباشد. تعداد ۲۰۰ پرسشنامه در بیمارستان های مذکور پخش شد.
۳-۸- روش جمع آوری اطلاعات
اطلاعات را می توان به روش های گوناگون، در مکان های مختلف و از انواع منابع گرد آوری نمود. روش های گردآوری اطلاعات مشتمل است بر مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی، مصاحبه رایانه ای، پرسشنامه های حضوری، پستی یا الکترونیکی، مشاهده افراد یا رویدادها با ضبط( یا بدون ضبط ) صوتی یا تصویری و انواع سایر فنون همچون آزمون های برون فکنی(سکاران، ۱۳۸۲، ۲۴۳).
در این پژوهش ابزار اصلی جهت گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و نیز با بهره گرفتن از منابع کتابخانه ای اقدام به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات شده است. به منظور جمع آوری داده ها پرسشنامه مذکور در بین پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان توزیع گردید و نظرات آن ها را جویا شدیم.
۳-۹- ابزار تحقیق
۳-۹-۱- پرسشنامه مدیریت مسیر شغلی (کارراهه شغلی) و نحوه امتیاز بندی آن
در این پژوهش برای بررسی مدیریت مسیر شغلی و ابعاد آن که شایستگی فنی– تخصصی، شایستگی مدیریتی، امنیت و ثبات، استقلال، خلاقیت و کارآفرینی را در بر میگیرد، از پرسشنامه شاین(۲۰۰۶) استفاده شده است.
این پرسشنامه شامل ۲۵ سوال است که به تفکیک ابعاد، سوالات آن مشخص شده است.
جدول شماره ۳- ۲: سئوالات مربوط به مدیریت مسیر شغلی (کارراهه شغلی)
مدیریت مسیر شغلی (کارراهه شغلی)
شایستگی فنی – تخصصی
۱ الی ۵
شایستگی مدیریتی
۶ الی ۱۰
امنیت و ثبات
۱۱ الی ۱۵
استقلال
۱۶ الی ۲۰
خلاقیت و کارآفرینی
۲۱ الی ۲۵
مقیاس مورد استفاده برای این ابعاد ۵ گانه بالا، مقیاس لیکرت پنج درجهای بوده است که گزینه های آن به صورت زیر میباشند.
جدول شماره۳-۳ : نحوه نمره دهی به سؤالات مدیریت مسیر شغلی (کارراهه شغلی)
شکل کلی
کاملا مخالفم
مخالفم
نظری ندارم
موافقم
کاملا موافقم
امتیاز بندی
۱
۲
۳
۴
۵
به گزینه کاملا موافقم نمره پنج، به گزینه موافقم نمره چهار، به گزینه نظری ندارم نمره سه، به گزینه مخالفم نمره دو و به گزینه کاملاً مخالفم نمره یک دادهایم (آکبابا، ۲۰۰۶، ۱۷۷).
۳-۹-۲- پرسشنامه سلامت عمومی و نحوه امتیاز بندی آن
برای تعیین وضعیت سلامت عمومی پرستاران از پرسشنامه GHQ-28استفاده شد.این پرسشنامه به منظور بررسی سلامت روان و برخی اختلالات روانی به کار می رود. فرم ۲۸ سؤالی پرسشنامه سلامت عمومی، توسط گلدبرگ و هیلر تدوین یافت که در برگیرنده ۴ حیطه (مقیاس) ۷ سؤالی شامل سلامت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی شدید میباشد.
جدول شماره ۳- ۴ : سئوالات مربوط به سلامت عمومی
سلامت عمومی
سلامت عمومی
۲۶ الی ۵۳
پرسشنامه ۲۸ سؤالی سلامت عمومی، دارای سؤالات چهارگزینه ای خیر، کمی، زیاد و خیلی زیاد میباشد. روش نمره گذاری، روش نمره گذاری لیکرت میباشد که گزینه ها به صورت(۰-۱-۲-۳) نمره داده میشوند. حداکثر نمره آزمودنی با این روش نمره گذاری در پرسشنامه مذکور برابر با ۸۴ خواهد بود.
جدول شماره۳-۵ : نحوه نمره دهی به سؤالات متغیر سلامت عمومی
شکل کلی
خیر
کمی
زیاد
خیلی زیاد
امتیاز بندی
۰
۱
۲
۳
۳-۱۰- روایی و پایایی
۳-۱۰- ۱- روایی پرسشنامه
منظور این است که اگر یک آزمون دو بار در مورد یک آزمودنی به کار رود نتایج تقریباً یکسانی به دست آید. بنابرین میتوان گفت که اعتبار یک آزمون عبارت است از ثبات و پایائی نتایج آن در اجراهای متعدد(گنجی،۱۳۷۰).
در واقع روائی یعنى اینکه استنباط هایى که بر مبناى آزمون ها انجام مى گیرد تا چه حد معنادار، مفید و مناسب است (سرمد و همکاران، ۱۳۷۶). روشهای متعددی برای تعیین روایی وجود دارد که عبارتند از: روایی محتوا ، ملاکی و سازه، جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شده است.
برای تعیین روایی پرسشنامه از تحلیل منطقی محتوا استفاده میگردد که معمولاً این روش برای بررسی اجزاء تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده میشود (حافظنیا، ۱۳۷۷). «روایی محتوایی یک ابزار اندازهگیری و معرف ویژگیها و مهارتهای خاص میباشد که یک پژوهشگر قصد دارد آن ها را اندازهگیری کند»(سرمد و همکاران، ۱۳۷۶).
در این تحقیق به منظور سنجش روایی ابزار اندازه گیری از تحلیل محتوا استفاده شده است. روایی یابی محتوا، تحلیلی منطقی از سؤالات است که معرف بودن آن ها را تعیین میکند به این منظور پرسشنامه در اختیار استاد محترم راهنما و سایر کارشناسان ذیربط سازمان قرار گرفته و پس از لحاظ کردن نظرهای اصلاحی ایشان و استفاده از ادبیات تحقیق تنظیم، اصلاح و سپس توزیع خواهد شد.
۳-۱۰- ۲- پایایی پرسشنامه
«مقصود از پایائی، یک وسیله اندازهگیری است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله ( یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن) تحت شرایط مشابه دوباره اندازه بگیریم نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است» (هومن،۱۳۷۱). پایایى یا قابلیت اعتماد. ابزار میزان پایایى و سازگارى آن را در اندازه گیرى یک مفهوم نشان مى دهد، براى برازش ابزار مفید است (سکاران، ۱۳۸۰، ۲۲۷).
یکی از روش های محاسبه ضریب پایایی، استفاده از آلفای کرونباخ[۱۴] است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS نیز قابل محاسبه است.