شرکت ها برای اخذ ایده های محصولات جدید باید بروند؟پاسخ معمولی یک بازاریاب آن است که از مشتریان بپرسید که آن ها چه می خواهند.اگر این کار درست انجام شود ایده های مفیدی به دست میآید اما احتمالاً ایده ها ناقص است نه کامل. مصرف کنندگان نمی توانستند پاسخ دهند که آنهابه یک رایانه شخصی، واکمن، تلفن همراه یا دور نگار نیاز دارند.اکیو مورتیا مدیر عامل فقید شرکت سونی گفت«هیچ نیازی به تحقیق بازار نبود،مردم نمی دانند چه چیزهای امکان پذیر است اما ما میدانیم».
واقعیت این است که ایده میتواند از هرجایی اخذ شود ومختص مشتریان ویا آزمایشگاه نیست.هرچه شرکتی بستربالقوه ایده ها است مگر شرکت هایی که قادر نیستند آن ها را تحریک نموده ویا فاقد تور، جهت گرفتن آن هستند، چرا شرکت یک مدیر ایده ها را منصوب نکند تا فروشندگان، توزیع کنندگان، تأمین کنندگان وکارکنان بتوانند ایده های خود را به او عرضه نمایند؟مدیر ایده دارای کمیته ای است که بهترین ایده ها را پیدا میکند وبه ایده هایی که شرکت آن ها را اجرا می کند پاداش میدهد. برای مثال، شرکت دانا از هر یک از کارکنان خود انتظار دارد که دو ایده در هر ماه در مورد هر موضوعی که از نظر آن ها موجب بهبود امور می شود شامل فروش، خرید، استفاده از انرژی، مسافرت وغیره را به صندوق پیشنهادات ارائه نمایند.
شرکت هایی که انتظار بهبود جزئی را دارند معمولاً به آن دست مییابند. مشکل درخواست برای بهبود عظیم است. به جای ۱۰درصد کاهش در هزینه ها ۵۰درصد کاهش در هزینه ها را بخواهید به جای ۱۰ درصد بهبود در بهره وری درخواست ۱۰برابر بهبود در بهره وری را نمایید. اثر این فعالیت ها ترغیب کلیه کارکنان جهت امتحان مجدد عملیات وطراحی بهتر عملیات است.
هر کسب و کاری باید شاخص نوآوری خود را امتحان کند. این شاخص نسبت فروش کسب شده از محصولات با عمر کمتر از سه سال را توصیف میکند. هیچ شرکتی با شاخص نوآوری صفر زنده نخواهد ماند. اگرشاخص نوآوری یک شرکت نسبتی کمتر از ۲۰ درصدباشد دارای مشکلات زیادی خواهد شد.شرکت های عرضه کننده لباس مد بالا نیاز یه حداقل ۱۰۰درصد شاخص نوآوری برای بقاء دارند. پیام : نوآوری کنید یا تبخیر شوید(کاتلر،۱۳۸۳ ، ۱۲۸-۱۲۵).
۱-۲-۵-۱ تحقیق وتوسعه وعملکرد شرکت
طبق نظر کیزر وهمکارانش[۱۴۹](۲۰۰۲) نوآوری وقدرت وتوان تحقیق وتوسعه از جمله مهم ترین عواملی به شمار میروند که در رشد اقتصادی پویا در شرکت های کوچک ومتوسط نقش دارد. نوآوری در راستای تحقق رقابتی تر شدن استراتژیک، قابلیتی مورد ملاحظه قلمداد می شود. نتایج تحقیقات نشان دهنده این است که نوآوری ها یک شرکت را به ارائه محصولات وخدماتی ارزشمند،کمیاب و عالی بی مانند وبی نظیر ومتفاوت ، قادر میسازند.بنابرین این قدرت توان تحقیق وتوسعه ونوآوری یک شرکت، احتمالاً بهبود عملکرد مالی شرکت نیز به همراه خواهد داشت(گورسوی وسوانجر،۲۰۰۷، ۲۱۷)[۱۵۰].
۱-۲-۶ منابع انسانی
سازمان های اجتماعی امروزه به سبب ساخت فلسفلی خود،هریک دارای هدف هایی هستند که مدیران سازمانی را الزام به تحقق بخشیدن آن هدف ها می کند.مدیران سازمانی موظفند که کلیه وسایل وتجهیزات لازم ،مواد اولیه، سیستم، روش سرمایه گذاری ومهندسی ساخت وتولید سازمانی را به وسیله یک نیروی خودکفا که همانا نیروی انسانی است فراهم آورند تاحصول به هدف ها و مقاصد سازمانی میسر شود.
به طور کلی هدف های مدیریت منابع انسانی مبین آن دسته از هدفهایی است که از مقاصد کلی سازمانی که عبارتند از تولید، توزیع وفروش مشتق گردیده اند، وظیفه اصلی مدیریت پرسنلی ارائه خدمات لازم به سه واحد فوق الذکر در سازمان است.
فراهم نمودن کارکنان با کفایت مورد نیاز مهمترین وظیفه اداره امور پرسنلی به شمار می رود.هدف واحد پرسنلی عبارت از یافتن شایسته ترین افراد،به استخدام درآوردن آن ها وحفظ و حراست آن ها در سازمان است.
مدیران سازمان هایی که ازفلسفه، اصول ومفاهیم مدیریت علمی آگاهی نداشته باشند وهمان آداب و رسوم قدیمی را در انتخاب و استخدام کارکنان به کار بندند، غافل از این استدلال اند که گرفتن سود و کارایی از اعضا ومنابع سازمان، مستلزم داشتن بهترین وشایسته ترین افراد است، گسترش و توسعه، حیات وبقاء وافزایش سود وسرمایه همگی بدون داشتن نیروی انسانی ماهر میسر نمی گردد.کمبود نیروی انسانی ماهر در سال های اخیر وتوسعه وتکمیل کادرهای پرسنلی بر اثر توسعه صنعت و تکنولوژی موجب گردیده که در امر به کار گماشتن افراد ذیصلاح دقت بیشتری مبذول گردد وبه همین جهت سازمان های پرسنلی بایستی از خصوصیات مشخصه خاصی برخودار باشند تا بتوانند با نیروی فعال و خلاق دریافتن کارمندان، به استخدام درآوردن وانتخاب نمودن آن ها جهت برطرف کردن نیازهای آنی وآتی بهترین شیوه های علمی را به کار ببندند.
با درنظر گرفتن مفاهیم فوق به منظور آنکه مدیران پرسنلی بتوانند به نحو مطلوب از نیروی انسانی آماده به کار در راه به ثمر رساندن اهداف سازمانی استفاده نمایند، ضرورت دارد که در تشکیلات سازمانی خود، واحدی به نام واحد پرسنلی تأسیس نمایند تا به کمک متخصصان وافراد ذیصلاح این واحد، کارکنان شایسته وبا کفایت را جستجو، انتخاب و استخدام نمایند(پرهیزکار، ۱۳۷۷،۲۱-۲۰).
موفقیت کسب وکار ، به کارکنان شرکت بستگی دارد. آن ها میتوانند موجب موفقیت یا شکست شما شوند. «هال روزنبلوث[۱۵۱]» مالک یک شرکت مسافرتی عمده یا عرضه یک کتاب با عنوان «مشتری در درجه دوم اهمیت قرار دارد[۱۵۲]» دنیا رامتعجب ساخت.