یکی از نکاتی که در سیاست گذاری و تدوین برنامه درسی در عصر اطلاعات و جهانی شدن باید مورد توجه متخصصان قرار گیرد پرورش خیال ورزی یا خلاقیت است . در واقع تعلیم و تربیت باید در کنار انتقال اطلاعات به سازماندهی متفاوت اطلاعات و بلکه بالاتر از آن به ابدع ویژگی های نوین در مورد اطلاعات موجود روی آورد . ( باقری ، ۱۳۸۳ ) . آموزش بر پایه فناوری اطلاعات ، این امکان را به دانش آموزان میدهد که به صورتی فعال و نوآورانه بیندیشند و از این ایده ها به صورت مشترک استفاده کنند ( جلالی و عباسی، ۱۳۸۳ : ۲۲ ) .
یادگیری ارزیابانه : یادگیری به کمک فاوا دارای ویژگی شاگرد محوری و از نوع تشخیصی است . برخلاف فناوری های آموزشی غیر پویا از قبیل متون چاپی ، یادگیری مبتنی بر فاوا مسیرهای بسیار متفاوتی برای یادگیری و نقد دانش فراروی یادگیرنده میگذارد . فاوا به یادگیرندگان فرصت میدهد تا بیشتر از آنکه صرفا گوش دهنده و به یادآورنده ی درس ها باشند به جست وجو و اکتشاف بپردازند (تینیو ، ۲۰۰۲ ) . برنامه درسی باید بیش از گذشته به تقویت قابلیت های تفکر همچون تفکر نقاد اهتمام بورزد . ضرورت نگاه نقادی به اطلاعات و ممانعت از اینکه اطلاعات موجود در منابع الکترونیکی بدون چون و چرا پذیرفته شوند و جدی بودن این خطر که همه ی منابع اینترنتی قابل اعتماد و دارای اعتبار تلقی شوند ، از جمله دلایل توجه به این نکته است ( مهر محمدی، ۱۳۸۳ : ۱۷۴ ) .
دانش آموزان باید یاد بگیرند تا به کمک فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با دسترسی به منابع و اطلاعات متعدد در یک موضوع خاص به ارزیابی و غربال اطلاعات موجود پرداخته و صحت و سقم آن ها را بسنجند و فرضیات را از حقایق مسلم متمایز سازند .
۲-۲-۱۱-۴ ) نقش فاوا در سنجش و ارزیابی
از ابزارهای فاوا می توان به منظور سنجش و ارزیابی یادگیری های آموزشگاهی دانش آموزان و مهارت های آنان در به کارگیری و استفاده ی صحیح از این فناوری استفاده کرد . این ارزیابی که در شکل ۲-۵ نشان داده شده است به دو صورت انجام می پذیرد .
شکل ۲-۵ ) نقش فاوا در ارزیابی یادگیری
ارزیابی یادگیری
ارزیابی یادگیری آموزشگاهی
ارزیابی مهارتهای کاربری فاوا
ارزیابی یادگیری های آموزشگاهی ( یادگیری دروس ) : می توان با شیوه های مبتنی بر فاوا هم به ارزیابی تکوینی یادگیرندگان و هم به ارزیابی تراکمی آن ها پرداخت. در ارزیابی تکوینی مراحل
-
- Global Village ↑
-
- Castells ↑
-
- میباشد مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ۳ ↑
-
- Kozma ↑
-
- Ghavifekr ↑
-
- Amabile ↑
-
- Baer et al. ↑
-
- Shalley et al. ↑
-
- Elliot et al. ↑
-
- Lepper, Henderlong, & Gingras ↑
-
- Guskey ↑
-
- Rigby,Deci, Patrick, & Ryan ↑
-
- Smalmpx ↑
-
- Sulistyo-Basuki ↑
-
- Wilson ↑
-
- ZEF= Information and Communication Technologies for Development, the Center for Development Research, University of Bonn ↑
-
- Robertson ↑
-
- Schrum ↑
-
- Robertson ↑
-
- Schrum ↑
-
- Yaghoubi J. and Shamsayi ↑
-
- Yuen ↑
-
- Schrum ↑
-
- Yuen ↑
-
- Dowries ↑
-
- Wilson ↑
-
- Online ↑
-
- World Wide Web ↑
-
- Law et al ↑
-
- Lim and CHAI ↑
-
- Mumtaz ↑
-
- MURPHY & GRENVWOOD ↑
-
- MUMTAZ ↑
-
- TINIO ↑
-
- LIM & CHAI ↑
-
- Little ↑
-
- TAYLOR ↑