-
- تعریف مدیریت کلاس :
مدیریت کلاس درس عبارت ازرهبری کردن امور کلاس درس از طریق تنظیم برنامه درسی ،سازماندهی مراحل کار و منابع ، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن کار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیشبینی مسائل با القوه است ( صفوی،۱۳۷۲) .تعریف دیگری از سازماندهی و مدیریت کلاس وجود دارد که می توان از آن ها در رهبری کلاس درس ، با تکیه بر بعد انسانی آن چنین تعریف کرد :
مدیریت کلاسی عبارت است ، از هنر به کار بردن دانش تخصصی و بهره گیری ازمهارت های کلاس داری در هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مورد نیاز و جامعه .
-
- اهمیت و ضرورت مدیریت و انضباط کلاس :
بدون شک به منظور تدریس ونیل به اهداف آموزش و پرورش ، وجود شرایطی لازم میباشد ، از جمله این شرایط میتوان به نظم حاکم بر کلاس به عنوان فاکتری مهم اشاره نمود،زیرا کلاسی که در آن اولین گام یادگیری (یعنی نظم و انضباط ومشارکت درفعالیت وجلب توجه فعال شاگردان) اعمال نگردد،به یقین نتایج مطلوبی نخواهدداشت. روش های کلاس داری ونظم کلاس درایجادانگیزه برای یادگیری دانش آموزان بسیارموثرمیباشد.اهداف می توانند به وسیله روشها تحت تاثیر قرار گیرند(روزیک ، ۱۹۹۹). بنابرین اعمال روش های درست تدریس و سبکهای مناسب مدیریت با توجه به شرایط کلاس ، امکانات آموزشگاه ، توانایی معلم و نوع کتاب و محتوای درسی ، متفاوت میباشد.عوامل مؤثر بر مدیریت کلاس را در سه قسمت به شرح زیر طبقه بندی می نماییم .
-
- ویژگیهای شخصیت معلم ؛
-
- روش های تدریس معلم ؛
استفاده از فنون تدریس .
- عوامل مؤثر بر مدیریت کلاس :
۲-۵-۱- ویژگیهای شخصیتی معلم : بدون شک شخصیت و یا ویژگیهای شخصیتی معلم ، یکی از عوامل بسیار مهم در نظم دهی کلاس میباشد. معلمی که ظاهر آن آراسته میباشد،مثبت نگروخوش اخلاق است به تواناییهای ذهنی،جسمی، عاطفی و تفاوتهای فردی شاگردان آگاهی دارد ، شرایط فیزیکی کلاس را از قبل آماده میسازد ، مهارت ارزشیابی و پرسش کردن را میداند، دانش آموزان را دوست دارد و به کارش علاقه نشان میدهد، با ایمان ،راستگو ، صادق و خوش بیان میباشد و در کارش مسلط است و با معلمی که این ویژگیها را ندارد ، مسلمآ بسیار متفاوت است بنابرین معلمین باید این صفت را در خود آشکار نمایند و در تمهیدات اشتغال به حرفه ی مقدس معلمی ،این ویژگی ها را در خود متبلور سازند .
۲-۵-۲- روش های تدریس : بسیارند دانشجو معلمینی که در کلاسها ی دانشگاه یا مراکز تربیت معلم ، دائم این جمله را بیان می دارند که ” این روش تدریس ران می توان در کلاس هابه کاربرد ” دلیل گفتن این جمله اعتراضی این است که دانشجویان معلمی،هنوزآگاهی ندارد که هرروش تدریس کارایی خاص خود داردوازیک روش تدریس نمی توان برای آموزش همه دروس و یا در همه کلاسها استفاده نمود . همچنین بعضی اذعان می دارند که اجرای بعضی از روش های تدریس ، باعث شلوغی و بی نظمی کلاس میگردد .
در توضیح این مطالب شایان ذکر است که یک معلم باید با توجه به شرایط کلاسی- امکانات و تجهیزات و تواناییهای خود و شاگردان و محتوای کتب درسی یک روش مناسب انتخاب نماید و در صورتی که روش تدریس معلم مناسب نباشد باعث سردرگمی شاگردان ، شلوغی کلاس و اتلاف وقت خواهد شد . بنابرین لازم است که یک معلم نسبت به الگوها ،روشها و راهبردهای فنون تدریس ،آگاهیهای لازم را داشته باشد تا به موقع و در جای مناسب از هر کدام از روش ها و فنون ،با موقعیت بهره مند گردد .
یکی از دلایل عدم استفاده از روش های فعال تدریس توسط معلمان محتوای کتب درسی میباشد . تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی نشان میدهد که تنها ۳۷ درصد معیارهای روش های تدریس فعال و کتب درسی این دوره اعمال گردیده است (پیریایی،۱۳۸۳). بنابرین ضرورت دارد که یک معلم در طراحی آموزشی تدابیری بیاندیشد تا شاگردان را با مفاهیمی که ارائه گردید آشنا نموده و امکان بر هم زدن نظم کلاس را از دانش آموزان خاطی سلب نماید، همچنین ضروری است که محتوای کتب درسی با توجه به چگونگی آموزش و اعمال روش های تدریس فعال بازنگری گردد .
۲-۵-۳- فنون تدریس : تدریس به مجموعه اعمالی که معلم برای جلب توجه شاگردان به تدریس اثر بخش و کارآمد تر اجرا می نماید ، گفته می شود. آشنایی و آگاهی نسبت به فنون تدریس واعمال آن ها در کلاس درس توسط معلم ، باعث می شود،وی بدون استفاده از خشونت و تنبیه بدنی ، کلاس را مدیریت نموده و نظم را حاکم سازد ، از جمله فنون تدریس می توان موارد زیر را بر شمرد :
-
- تدبیرمنفی: تدبیر منفی یکی از تکنیک های خانواده درمانی است و معلم به منظور ساکت کردن کلاس و یا جلب توجه دانش آموزان از آن استفاده می نماید بدین صورت که وقتی کلاس شلوغ می شود معلم طنین شادی صدای خود را کم کرده و بغض صدایش را افزایش میدهد و با این روش به کلاس نظم میبخشد .
-
- کم و زیاد کردن تن صدا : به منظور جلب توجه شاگردان و وادار کردن آن ها به گوش دادن ،معلم باید با صدای یکنواخت صحبت نکند، نوسانات صدای خود را کم و زیاد نماید تا دانش آموزان شنونده فعالی شوند
-
- حرکتهای معلم: بین حرکتهای معلم وتوجه شاگردان رابطه مستقیم وجوددارد ( شعبانی،۳۸۲) هر چه حرکات هدفمند معلم و حرکت کردن به آخرکلاس وبرگشتن وحرکات پایین کلاس معلم بیشترباشد،معلم برکلاس مسلطترخواهدبود و شاگردان بیشتربه اوتوجه خواهندکردودرنتیجه یادگیری بهترصورت میگیرد .
-
- تاکیدروی بعضی ازمفاهیم و کلمات:” نگاه کنید ، دقت کنید “، این کلمات خیلی مهم هستند و تکرار بعضی افعال و کلمات از جمله نکاتی است که به خاطر تأکید معلم ، توجه شاگردان را جلب می نماید.
-
- اشارات معلم: بعضی از ایما ها و اشارات معلم ، باعث دقت بیشتر شاگردان می شود؛ حرکات دست ، چشم ،ابرو ، دهان ، انگشتان و سر ، مشتمل برا ین حرکات است .:
-
- مکث های به موقع و هد فمند :برخی معلمان در حین توضیح دادن و یا سخنرانی با مکثهای به موقع حواس شاگردان را به مفاهیم جلب مینمایند و سر و صدای دانش آموزان را کاهش میدهد و کلاس را اداره مینمایند .
-
- تشویق وتمجید دانش آموزان : یکی ازفنونی که به عنوان ابزاری مؤثر دراختیار معلمان میباشد، تشویق و تمجیداست؛ البته تمجید عملکرد شاگردان، با ارزش تر از تشویق آنان است ، زیرا تشویق شاگردان باعث به وجود آمدن آموزش و پرورش سود گرایانه میگردد. همچنین معلم میتواند با توجه به سن دانش آموزان از تقویت پته ای نیز بهره ببرد .ویا از کارتهای تلاش ، امتیاز و کارت جایزه بدین منظور استفاده نماید. استفاده ی فاصله ای و نسبی متناوب از این ابزار ،اثر بخشی آن را ارتقا می بخشد.
-
- نگاه های معنی دار:گاهی نگاه های معنی دارمعلم به دانشآموزی که به درس توجه نداردویاسروصدامیکند،باعث کاهش رفتارنابهنجار اومیگردد .همچنین باعصبانیت نگاه کردن به دانش آموزانی که برای کلاس مزاحمت ایجادکرده اند؛باعث می شوددانش آموزوادارشودبه درسهای معلم گوش دهد .