مبارزه بر سر تصاحب کالاهای اقتصادی یا فرهنگی، در آن واحد، مبارزه نمادین بر سر تصاحب نشانه های تشخص آوری است که کالاها یا فعالیت های طبقه بندی شده و طبقه بندی کننده اند، یا بر سر حفظ یا سرنگون کردن اصول طبقه بندی این ویژگی های تشخص آور است. در نتیجه، فضای سبک های زندگی، یعنی جهان ویژگی هایی که دارندگان موقعیت های مختلف از طریق آن ها خود را از دیگران متمایز میسازند، خواه قصد این کار را داشته باشند و خواه نداشته باشند، طراز نامه ی مبارزه های نمادین برای تحمیل سبک زندگی مشروع در مقطع معینی است(بوردیو،۱۳۹۱: ۳۴۱).
بر مبنای دیدگاه بوردیو، گذران اوقات فراغت میتواند بیانگر سبک زندگی و ذائقه های خاص باشد که به متمایز شدن افراد از هم دیگر می شود. در واقع یکی از کارکرد های اوقات فراغت تمایز بخشی است. به معنای دقیقتر باید گفت مصرف اجازه بازنمایی سبک های زندگی مختلف و ذائقه های مختلف را میدهد.
به نظر بوردیو، انتخاب هایی که افراد در مورد گزینه های اوقات فراغت انجام میدهند ، اساسا اجتماعی است و مردم سبک های زندگی و فعالیت های فراغتی را می آموزند و نحوه گذراندن اوقات فراغت متفاوت است چون مجردان و متاهلان و همچنین گروهای سنی مختلف در جامعه ما دارای سبک زندگی متفاوت هستند و میزان و نوع فراغت های آن ها تغییر میکند بنابرین متغییر سن و جنس بر اوقات فراغت تاثیر میگذارند و اوقات فراغت نیز بر مصرف تنباکو افراد تاثیر میگذارد(گروه اجتماعی فرهنگی ،۱۳۸۴: ۷۸ ).
به طور خلاصه با توجه به مطالب ذکر شده، به نظر بوردیو در جامعه میدان های اجتماعی گوناگونی وجود دارد که این میدان ها بر اساس سرمایه ساخته می شود وبوردیو به سرمایه ی فرهنگی در شکل دهی به میدان ها توجه بیشتری دارد. مردمی که در میدان های اجتماعی مشابهی قرار می گیرند دارای منش ها و ذائقه های مشابهی هستند. منش به خلق و خوهای شکل گرفته در هر میدان اطلاق می شود که بر ذائقه مؤثر است. وذائقه نیز عملکردی است که یکی از کارکردهایش کمک به ادراک فرد از جایگایشان در نظام اجتماعی میباشد. گروههای مختلفی که در میدان های اجتماعی شکل می گیرند سبک زندگی خاصی خواهند داشت با توجه به اینکه یکی از شاخص های سبک زندگی الگوی مصرف است. افرادی که سبک زندگی مشابهی دارند الگوی مصرفی خاصی بر می گزینند که شیوه ی زندگی آن ها را از افراد دیگر متمایز میکند. افراد با توجه به سرمایه ای که از آن برخوردارند و جایگایشان در میدان و با تاثیر میدان بر سلیقه و منش آن ها، نوع خاصی از فعالیت های اوقات فراغت را انجام میدهند.
۲-۹-۵- شاخص های سبک زندگی
سخن گفتن درباره شاخص های سبک زندگی توأمان سهل و دشوار است. از آن جا که طبق تعریف سبک زندگی مجموعه ای از رفتارهاست، به نظر میرسد که مصادیق بسیاری برای آن وجود دارد. اما قیودی برای رفتارهایی که شاخص سبک زندگی هستند وجود دارد که این مصادیق را محدود میکنند.
۲-۹-۵-۱ مصرف فرهنگی
به دو دلیل شاخص های سبک زندگی بیشتر از عرصه مصرف فرهنگی استخراج شده اند. دلیل اول این است که مصرف فرهنگی غالبا کمتر از بقیه انواع فعالیت ها مستلزم هزینه کردن است وقدرت انتخاب افراد نیز در این زمینه زیاد است. به علاوه این که قریحه که از عناصر سازنده سبک زندگی است بیش ازهرچیزدر الگوی انجام فعالیت ومصرف فرهنگی بروز میکند. ثانیاً” دیدگاه بوردیو درباره این که طبقات بالا خود را با بهره گرفتن از فرهنگ متعالی از بقیه طبقات متمایز میکنند سبب شده است تا بسیاری از پژوهشگران نظریه وی را دوباره بیازمایند. به هر حال سلیقه های افراد در مصرف فرهنگی، در کنار فعالیت های فراغت والگوهای مصرف از اصلی ترین شاخص های مورد استفاده در مطالعات سبک زندگی بوده است.
۲-۹-۵-۲- فعالیت های فراغت
گروه دوم شاخص های سبک زندگی عبارتند از فعالیت هایی که افراد در زمان فراغت انجام میدهند. انتخاب فعالیت فراغت در زمان فراغت نشانه ای از ارزش های فرهنگی وقریحه فرد است. طبیعی است که گاهی مصرف فرهنگی نیز بخشی از فعالیت فراغت افراد است، اما هر فعالیت فراغتی مصرف فرهنگی نیست ومصرف فرهنگی نیز همواره در اوقات فراغت انجام نمی شود. برخی از فعالیت های فراغت که به منزله شاخص سبک زندگی از آن ها استفاده شده عبارتند از استراحت کردن، ورزش وبازی، فعالیت های دینی ، مشارکت در فعالیت های سیاسی گردش و تفریح در فضاهای بیرون از خانه، سفر کردن،رفت وآمد با دوستان، و مشارکت در اعمال داوطلبانه اجتماعی نظیر خیریه ها ، تماشای رخدادهای ورزشی، وبازدیداز نمایشگاه ها.
به مانند مقوله مصرف فرهنگی، در این جا نیز هر فعالیت فراغت میتواند دارای ابعاد و اشکال مختلف باشد. برای مثال فرد میتواند مشارکت در سیاست را از سطح بحث سیاسی تا مشارکت در تبلیغات حزبی انجام دهد. بنابرین، با در نظرگرفتن اشکال و سطوح مختلف فعالیت های فراغت مذکور می توان دید با چه طیف گسترده ای از شاخص های سبک زندگی روبه رو هستیم.
۲-۹-۵-۳- شاخص های پراکنده
در زمینه استفاده از مصرف فرهنگی وفعالیت های فراغت به منزله شاخص سبک زندگی ادبیات گسترده ای وجود دارد. اما در مجموع به صورت جسته وگریخته به فعالیت های دیگری نیز اشاره شده که نمی توان همه آن ها را ذیل عنوانی واحد گرد آورد. در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود.
۱ـ مدیریت بدن
۲ـ الگوهای خرید
۳ـ نام گذاری کودکان
۴ـ رفتار خانوادگی
۵ـ الگوی مصرف غذا (فاضلی،۱۳۸۲: ۱۲۹ـ۱۲۵).
۲-۹-۶- نظریه جامعه شناسی فرایندی نوربرت الیاس