پایگاه معتبر بین المللی اسکوپوس، جمهوری اسلامی ایران را از نظر تولید علم کشور برتر منطقه اعلام کردهاست. بعد از ایران به ترتیب کشورهای ترکیه (۲۲۳۱۱)، رژیم اشغالگر قدس (۱۰۳۶۳)، عربستان سعودی (۹۶۱۶) و مصر (۸۶۲۲) به ترتیب رتبه های ۱۹، ۲۸، ۳۴ و ۳۷ جهانی و دوم، سوم، چهارم و پنجم منطقه را به خود اختصاص دادهاند.
رتبه های ششم تا دهم منطقه از نظر تولید علم به امارات متحده عربی (۱۷۱۰ مقاله)، اردن (۱۳۸۰ مقاله)، قطر (۱۲۵۲ مقاله)، لبنان (۱۱۲۶ مقاله) و عراق (۱۰۳۷ مقاله) تعلق دارد. رتبهی جهانی این کشورها به ترتیب ۶۰، ۶۳، ۶۵، ۶۷ و ۶۸ است.(سایت پایگاه اسکوپوس،۲۰۱۴).
جدول۳-۲رتبه کشورهای منطقه از نظر تولید علم در سال ۲۰۱۴(اسکوپوس)
اسکوپوس ۲۰۱۴
رتبه
تعدادمدرک
کشور
جهانی
منطقه
۲۵۲۱۷
ایران
۱۵
۱
۲۲۳۱۱
ترکیه
۱۹
۲
۱۰۳۶۳
رژیم اشغالگر قدس
۲۸
۳
۹۶۱۶
عربستان سعودی
۳۵
۴
۸۶۲۲
مصر
۳۷
۵
۱۷۱۰
امارات متحده عربی
۶۰
۶
۱۳۸۰
اردن
۶۳
۷
۱۲۵۲
قطر
۶۵
۸
۱۱۲۶
لبنان
۶۷
۹
۱۰۳۷
عراق
۶۸
۱۰
۷۱۰
عمان
۷۸
۱۱
۶۵۱
کویت
۸۳
۱۲
۲۸۳
سوریه
۱۰۱
۱۳
۲۳۱
یمن
۱۱۰
۱۴
۲۱۷
بحرین
۱۱۳
۱۵
۱۰-۲-۲وضعیت ردهبندی ۵ کشور برتر جهان در تولید علم(۲۰۱۱-۲۰۱۰)
کشور آمریکا در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب ۲۱/۲۳، ۳۲/۲۲ درصد از کل تولیدات علم دنیا را بر اساس آمار پایگاه استنادی اسکوپوس تولید کردهاست. کل تولید علم این کشور در همین پایگاه در سالهای مذبور به ترتیب ۵۰۸ هزار و ۲۲، ۴۷۶ هزار و ۱۹ مقاله بوده است.
بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس، جمهوری خلق چین دومین کشور تولید کننده علم دنیا است. این کشور در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب با تولید ۳۲۲ هزار و ۶۳۰ و ۳۳۲ هزار و ۲۸۳ مقاله در حدود ۱۵ درصد از کل تولیدات علم جهان را به خود اختصاص داده است.همچنین، مجموع تولیدات انگلستان در دو سال بررسی، با تولید حدود ۵/۶ درصد از کل تولیدات علم جهان به ترتیب ۱۴۰ هزار ۹۹۲ و ۱۳۴ هزار و ۸۶۹ مقاله است.
رتبه چهارم در پایگاه اسکوپوس به کشور آلمان تعلق دارد. این کشور با تولید حدود ۶درصد از کل تولیدات علم جهان در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۱۳۰ هزار و ۸۸۷ و ۱۲۶ هزار و ۷۹۹ مقاله در نشریات معتبر بینالمللی منتشر کردهاست.
پنجمین تولید کنند علم، ثبت شده در اسکوپوس، کشور ژاپن است. این کشور با تولید ۲۳/۵ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۸۷/۴ درصد در سال ۲۰۱۱ از کل تولیدات علم جهان با تولید ۱۱۴ هزار و ۵۴۴ و ۱۰۳ هزار و ۸۴۶ مقاله رتبه پنجم جهان را کسب کردهاست.(همان منبع)
جدول ۴-۲وضعیت ۵ کشور اول تولید کننده علم جهان (۲۰۱۱-۲۰۱۰)
ردیف
کشور
سال میلادی
درصد تولید علمی
تعداد مقالات
۱
آمریکا
۲۰۱۱-۲۰۱۰
۳۲/۲۲-۲۳/۲۱
۵۰۸۰۲۲۴۷۶۰۱۹
۲
چین
۲۰۱۱-۲۰۱۰
۱۵
۳۲۲۶۳۰۳۳۲۲۸۳
۳
انگلستان
۲۰۱۱-۲۰۱۰
۵/۶
۱۴۰۹۹۲۱۳۴۸۶۹
۴
آلمان
۲۰۱۱-۲۰۱۰
۶
۱۳۰۸۸۷۱۲۶۷۹۹
۵
ژاپن
۲۰۱۱-۲۰۱۰
۸۷/۴-۲۳/۵
۱۱۴۵۴۴۱۰۳۸۴۶
۱۱-۲-۲گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن
اغلب این پرسش از سوی افراد مختلف مرتبط با دانشگاه فرهنگیان مطرح می شودکه پژوهش در این دانشگاه دارای کدام قلمرو و گستره است. دانشگاه باید حامی کدام فعالیتهای پژوهشی باشد ؟ تأمل و پاسخگویی به این پرسش نکتهای بسیار مهم و استراتژِیک محسوب می شود، چرا که تعیین محدوده پژوهش، جهتگیریهای اساسی این حوزه را مشخص میسازند. اگر حوزه پژوهش در دانشگاه تعریف شود، فعالیتهایی همچون همایشها، سخنرانیهای علمی، نشر مجلات و کتابها، اجرای طرحهای پژوهشی وسایر فعالیتها در این حوزه، تابع این محدوده خواهند بود وانتظارات در این زمینه را متعادل ومتناسب با نیازها خواهند ساخت. بنابرین، ارائه تعریفی روشنتر از ابعاد کلی پژوهش در دانشگاه از هدر دادن منابع انسانی ومادی پژوهش جلوگیری خواهد نمود(ساکی،۱۳۹۳).
دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت معلم را بر عهده دارد. وجه تمایز این دانشگاه از سایر دانشگاههها همان تربیت معلم است. بر این اساس تربیت معلم میتواند حد و مرز پژوهش در دانشگاه فرهنگیان باشد .اما تربیت معلم به عنوان حوزهای میان رشتهای دامنهای گسترده از موضوعات را در بر میگیرد و به همین ترتیب ، گسترهای وسیع دارد. پژوهش در تربیت معلم هر موضوعی را که به تربیت و آماده سازی معلمان مرتبط است را در بر میگیرد (همان منبع،۱۳۹۳).
پژوهش در این دانشگاه در هشت دسته کلی طبقه بندی میگردد که هر یک ناظر بر بخشی از نیازهای موجود میباشد .
- دسته نخست: با محوریت برنامه های درسی، آموزش ویاد گیری
پژوهشهای ناظر به تولید و تدوین یا روز آمد سازی و کارآمد سازی برنامه های درسی – آموزشی،تولید مواد و منابع آموزشی ( کتاب های درسی ) بر مبنای درسی و در قالب طرح پژوهشی
- دسته دوم: فرایندها
پژوهشهای ناظر به برنامه درسی اجرا شده در ابعاد مرتبط با دانشجو، حس، نگاه ونظر،استاد، کیفیت آموزش، نوآوریهای آموزشی، پژوهشی، کتب و منابع درسی – آموزشی،کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه ، اینترنت، دسترسی به منابع علمی،کیفیت کارورزی
- دسته سوم : نتایج و برآیند ها
پژوهش های ناظر به برنامه درسی کسب شده – تجربه شده از بعد عملکردها ( به ویژه در سطح کلاس درس)،از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط( برنامه درسی پنهان )، کیفیت زیست و پیامهای مستتر در آن (نتایج زیست در کلاس درس، خوابگاه، فضاهای ورزشی، فضای باز، در کانونها و انجمنها)کسب شایستگیهای حرفهای، سنجش صلاحیتهای حرفهایعملکرد در مدرسه در مقاطع زمانی مختلف .
- دسته چهارم: تصمیم گیری – مدیریتی
پژوهش هایمربوط به تصمیم گیریهای مدیریتی و با هدف ارتقاءسطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه های ذینفع ( دانشجویان، کارکنان واستادان)
- دسته پنجم: پژوهشهای نظرورزانه و آیندهپژوهانه
ناظر به تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم در سطح ملی نظرورزی درباره تجولات ممکن در رویه ها و سیاستهای جاری تربیت معلم در ایران
- دسته ششم: پژوهشهای بین المللی
مشارکت در پروژه های بین المللی تربیت معلم در سطح ملی، رصد کردن تجربیات جهانی در حوزه رویکردها وعملکردها – نو آوریهای برنامهای، سازمانی و ساختاری
-
- دسته هفتم: پژوهشهای دانشجویی