۳٫۲٫۲٫ وسعت
پژوهش در روابط سنتی خریدار و فروشنده صنعتی نشان میدهد که ادراک خریدار از شهرت فروشنده و اندازه از عوامل شایستگی اعتماد است. به این دلیل که شهرت و اندازه اطمینانی از توانایی فروشنده، خیرخواهی و صداقتش ارائه میدهد، ادراکات مشتریان از شهرت و اندازه فروشگاه های اینترنتی روی اعتمادشان در فروشگاه مؤثر است(S.H.Teo, Liu, 2007, 22) باید توجه داشت مصرف کنندگان تداعی معناهای مختلفی درباره یک کسب و کار در ذهن دارند. مصرف کنندگان درباره ی فروشگاه عقاید مبتنی بر واقعیت را در ذهن نگه داری کرده و نسبت به آن عقاید احساس اطمینان میکنند. ذهن خریدار فروشگاه را تا اندازه ای با ویژگی های کارکردی اش و تا اندازه ای هم از طریق فضای ویژگی های روان شناسانه اش مجسم میکند. محیط مصرفی فروشگاه، وسعت، سطح خدمات و کیفیت محصول، تصویر فروشگاه نامیده می شود. برای فروشنده، ایجاد یک تصویر فروشگاه قدرتمند از طریق کالا، خدمات و فضای خرید و شهرت، شانس ایجاد کردن یک پیام خاص، برتری در رقابت و به یاد ماندن را فراهم میکند (حسین زاده شهری، خسروی، ۱۳۹۲،۴۱) و در سازمان های کوچک و متوسط، برخی عوامل خاص همچون درک ارزش راهبردیIT بر پذیرش فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی مؤثر هستند. ایاکو و همکاران، ادراک از منافع، آمادگی سازمانی و فشار بیرونی را در به کارگیری مبادله اطلاعات الکترونیکی در بنگاه های کوچک و متوسط مؤثر دانسته اند. از نظر مهرقنز و همکاران، ادراک از منافع، آمادگی سازمانی و فشار بیرونی عواملی تعیین کننده در شرکت های کوچک اینترنتی هستند. در بررسی باورهای موجود در شرکت های کوچک دریافته اند که باورهای کنترلی و هنجاری، عامل تمایز کاربران است. در میان باورهای فردی تنها بعضی موارد (نقش تجارت الکترونیکی در انتشار اطلاعات، دسترسی به اطلاعات و ارتباطات و سرعت دسترسی به آن ها) اهمیت دارند (موحدی، ویسی،۱۳۹۱،۱۶۰). بنابرین نظریه یادگیری از طریق عمل جووانویک بیان میکند که شرکت ها باید در مقیاسی زیر سطح بهینه برای دست یابی به فرصت یادگیری و سپس بهبود وارد صنعت شوند. بر اساس این مدل احتمال بقا با سن و اندازه مشروط به سن افزایش مییابد. به بیان دیگر، بین بقا و یادگیری ارتباط مستقیمی وجود دارد. یک معنی مدل های یادگیری این است که با وجود معایب هزینه ای بالا، شرکت هایی که قادر به یادگیری و انطباق موفقیت آمیز نباشند مجبور به خروج از صنعت خواهند شد زیرا نمی توانند نوآور باشند یا وسیله ای برای رشد بیابند. دیدگاه اکولوژی صنعتی بیان میدارد اگر تعداد شرکت های موجود نسبت به شرکت های جدید بیشتر باشد، تأثیر منفی بر احتمال بقای شرکت جدید خواهد داشت. مطابق فرضیه های تأخیر تراکمی سازمان هایی که در زمان متراکم بودن صنعت تأسیس شوند، نرخ خروج بیشتری را نسبت به سازمان هایی دارند که در دوره های زمانی خلوت تری در صنعت تأسیس شده اند. طبق نظریه سازمان صنعتی، شرکت های جدید بیشتر در یک سطح زیر بهینه وارد میشوند، در نتیجه با معایب هزینه ای روبه رو میشوند که بقای آن ها را مشکل تر میکند البته برای آن هایی که قادر به بقا هستند، کاهش شکاف این هزینه اهمیت قابل توجهی مییابد. تئوری اکولوژی سازمانی به اهمیت استراتژی های سازمانی و شرایط محیطی به ویژه تعداد کارکنان و سرمایه به کارگرفته شده در تأثیرگذاری بر ریسک شرکت اشاره میکند. نظریه اکولوژی سازمانی، بقا و شکست شرکت ها و عوامل تعیین کننده برون زا مانند اندازه و سن را تجزیه و تحلیل میکند (مدهوشی و همکارانش، ۱۳۹۲، ۱۰۳). بنابرین بانک ها همانند سایر سازمان ها به دنبال بقا، بهبود وضع موجود و افزایش اندازه و سرمایه هستند.
۴٫۲٫۲٫ کیفیت اطلاعات
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمامی عرصه ها و سطوح حیات فردی و اجتماعی بشر اثرهای گسترده و عمیق داشته است. این آثار در تمامی زمینههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشهود است به گونه ای که شیوه ی زندگی، کار، تفریح و تعامل اجتماعی انسان ها متحول شده است. برای مثال، آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، کار و اشتغال از راه دور، کسب و کار و تجارت الکترونیکی، وابستگی به زمان و مکان را کم رنگ نموده است. استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه تجارت موجبات حرکت از فضای فیزیکی به فضای مجازی را پدید آورده است. به عبارت بهتر در روش های سنتی تجارت با فرایندها، عوامل و محصولات فیزیکی سروکار داریم در حالی که تجارت الکترونیکی همراه با مجازی سازی فرایندها، عوامل و محصولات است. تجارت الکترونیکی فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای و اینترنت است و کسب و کار الکترونیکی از معنایی وسیع تر برخوردار است که نه تنها شامل خرید و فروش می شود بلکه ارائه خدمات به مشتریان، همکاری با شرکای بنگاه و اجرای معاملات الکترونیکی در یک سازمان را نیز در بر میگیرد (فتحیان، منتظر، ۱۳۸۶، ۶۴). همچنین توسعه کاربردی فناوری اطلاعات در بخش های مختلف جامعه به ویژه در نظام بانکی، حاصل قابلیت های فناوری اطلاعات است. از دلایل عمده توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در نظام بانکداری می توان به سهولت استفاده از سیستم های بانکداری الکترونیک و کاهش هزینه دریافت خدمات اشاره نمود. ماهیت پیچیده خدمات از یک سو و افزایش سهم بخش خدمات در صنایع، باعث افزایش نیاز به ارتقا کیفیت در شرکت هایی شده است که به دنبال بهبود عملکرد مالی و جذب مشتریان در محیط بسیار رقابتی میباشند. ورود فناوری اطلاعات، تغییرات ساختاری در نظام بانکداری پدید آورده که موجب روی آوردن به نظام های بانکداری از راه دور شده است. مسیرهای متعددی برای ارائه خدمات به مشتریان باز شده است که پر استفاده ترین مسیرهای بانکداری به ترتیب عبارتند از: خودپردازها، اینترنت بانک، تلفن بانک و تلفن همراه بانک.